Åndelighet, Dunamis, Endetid, Lunken

Lunken…

Hva betyr egentlig det «å være lunken»? Jeg trodde alltid at det var en som ikke leste Bibelen så ofte, ikke brydde seg alt for mye om kirketing, i det hele tatt en som var mer opptatt av andre ting enn kirke. Men det er ikke helt rett. For hva betyr egentlig Lunken? Hvorfor sier Jesus nettopp det? Jesus sier dette til kirken i Laodicia. Hva er det med denne kirken som Jesus blir såå sinna på?

So because you are lukewarm (spiritually useless), and neither hot nor cold, I will vomit you out of My mouth [rejecting you with disgust].

Åp. 3:16

Ser dere det? Åndelige ubrukelige står det! Hva betyr det tro? Ingen Kraft (Dunamis), ingen autoritet, ingen åndelighet på linje med JESUS!! DET er å være LUNKEN! På den tiden gikk det vannrør som gikk en lang vei. Pga den lange veien vannet gikk ble det lunkent når det kom fram og var ubrukelig! Derfor bruker Jesus det bilde fordi de forsto hva Han mente. Det er viktig at vi også gjør det, ellers er vi ubrukelige vi også.

Så, i Laodicia var de som kirken i dag? De var med på mange ting, viste seg frem, har alt de trenger men åndelig er de fattige! Og de visste det ikke. De trodde de var helt perfekte de. Det er denne kirken Jesus kaller lunken! De mener at de skal bli håndmatede i menigheten ellers klarer de seg ikke! Å om ikke det skjer blir de fornærmet på pastoren! Det er vårt ansvar å spise. Jeg har alltid opplevd å søke en menighet som kunne gi meg MAT. Ikke lett å finne i Norge dessverre, fordi jeg opplevde at det var svært lite teologi som ble snakket om, omtrent ingen lære bare vekkelse, vekkelse og vitnesbyrd om frelsen. Det er fint i starten. Men, om ingenting mer blir lært så sulter sjelen ihjel, og det var akkurat slik jeg følte! Etterhvert så viste Gud meg at om jeg skulle få mat måtte jeg bli selvhjulpen. Ved Ham. En moden kristen skal klare å mate seg selv, eller ihverfall finne det rette stedet for rett mat. De skal også tåle å bli utfordret, samt man skjønner at jo mer man kjenner Gud, jo mindre vet vi!

Derfor vil man ikke kunne kritisere andres teologi om man ikke skjønner alt fordi man vet at man MÅ spørre Gud om det! VI vet ikke alt! En umoden kristen holder seg til det samme, kritiserer alt de ikke skjønner (fordi om de ikke kan dette, så MÅ det være feil). De er evig fornærmet, og sinte på en eller annen. (Derfor går de ofte til lege over en eller annen infeksjon, betennelse mm). Dette pga sår i sjelen fordi man er opprørt, sint og irritert over andre hele tiden.

I know your deeds, that you are [g]neither cold (invigorating, refreshing) nor hot (healing, therapeutic); I wish that you were [h]cold or hot. 16 So because you are lukewarm (spiritually useless), and neither hot nor cold, I will vomit you out of My mouth[rejecting you with disgust]. 17 Because you say, “I am rich, and have prospered and grown wealthy, and have need of nothing,” and you do not know that you are wretched and miserable and poor and blind and naked [without hope and in great need], 18 I counsel you to buy from Me gold that has been heated red hot and refined by fire so that you may become truly rich; and white clothes [representing righteousness] to clothe yourself so that the shame of your nakedness will not be seen; and healing salve to put on your eyes so that you may see. 19 Those whom I [dearly and tenderly] love, I rebuke and discipline [showing them their faults and instructing them]; so be enthusiastic and repent [change your inner self—your old way of thinking, your sinful behavior—seek God’s will]. 20 Behold, I stand at the door [of the church] and continually knock. If anyone hears My voice and opens the door, I will come in and eat with him (restore him), and he with Me. 21 He who overcomes [the world through believing that Jesus is the Son of God], I will grant to him [the privilege] to sit beside Me on My throne, as I also overcame and sat down beside My Father on His throne. 22 He who has an ear, let him hear and heed what the Spirit says to the churches.’”

Åp. 3:15-22

Så, en kirke hvor nådegavene IKKE praktiseres – helbredelse, profeti, seer gaver mm er i følge dette en LUNKEN kirke! Eller i følge JESUS er den det. Da er det mange kirker som bør få ut finger’n! Eller har jeg feil? Hva kommer dette av? Dårlig kristne? Nei ikke nødvendigvis, men uvitenhet. Åndelig uvitenhet, religiøse åndsmakter og latskap – ja. Det handler om å jobbe på frelsen med frykt og beven. Det er å bli helbredet i sjelen!! Se på verset over. Det er tankegangen Jesus snakker om, som er sjelen vår. Alt handler om det!

Man må bruke tid med Gud! Å si at man ikke trenger å gjøre noe, at Gud skal gjøre alt (ja, noen kristne sier faktisk dette) er en løgn fra Satan. Han vil ikke at kristne skal aktivt søke Gud, men han elsker at kristne kritiserer (skyter piler) på andre. Piler kan drepe og da kommer det over DITT hode! Vær vis, søk Gud å bli en moden kristen. Er du ikke sulten så betyr det at noe er feil i livet ditt. SØK GUD og ikke mennesker. Da vil Den Hellige Ånd minne oss på hva vi gjør i situasjoner hvor vi blir fornærmet eller støtt. Ta vare på det du har, ved å hele tiden være brennende å oppegående i Kristus.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s